Lymfe, de ondergrondse rivier in je lichaam.

Waarom ik bij mijn cliënten met een lymfestelsel reining/ontgifting begin? Zie je lymfestelsel als een grote geheime ondergrondse rivier. Het is een hele belangrijke onderhoudsafdeling van je lichaam die helaas te  vaak nog over het hoofd wordt gezien.  Verstoringen in de lymfestroom werken door in belangrijke systemen zoals het hart- en vaatstelsel, brein en spijsverteringskanaal.

Je lymfevatenstelsel is net als je bloedvatenstelsel een systeem van grotere en kleinere vaten en vaatjes door ons hele lichaam, waarin zich een kleurloze vloeistof bevindt, het lymfevocht. Het is een enorm uitgebreid systeem: wist je dat het zelfs twee keer zo groot is als je bloedvatenstelsel?

Je lymfevaten kunnen net iets grotere deeltjes opnemen dan je bloedvaten. In de bloedbaan kunnen bepaalde grotere of moeilijk te verwerken deeltjes zoals bepaalde eiwitten, bacteriën en andere ziekteverwekkers niet komen. Deze stoffen worden opgenomen in je lymfevaten en zo begint het verwerkings-, opruim- en reinigingsproces.

Het lymfestelsel voert afvalstoffen uit elke cel terug naar de bloedbaan, waar de lever en de nieren ze uitfilteren. Het absorbeert ook vetten en vetoplosbare vitaminen (A,D,E,K) uit het spijsverteringskanaal en levert ze af aan de lichaamscellen. Tenslotte is het een essentieel onderdeel van het immuunsysteem dat het vochtgehalte op peil houdt, infecties bestrijdt en witte bloedcellen aanmaakt die ziekten bestrijden. De heldere vloeistof die samen met de witte bloedcellen afvalstoffen en voedingsstoffen vervoert, bestaat voor 90% uit water en wordt lymfevocht genoemd.

Samenvattend zijn de drie belangrijkste functies van ons lymfestelsel:

• Bescherming (witte bloedcellen)
  • Regulering (vochtgehalte op peil houden)
  • Filtratie (toxines/cellulair afval)

De gezondheid van die 'rivier' hangt af van hoe goed het stroomt en hoe schoon het water is. Wanneer óns lymfevocht niet goed stroomt, kunnen we klachten krijgen zoals:

• Futloosheid/weinig energie
  • Opgezette lymfe in nek, hals, oksels en liezen
  • Overtollig slijm in de ochtend
  • Zwelling in gezicht en puffy eyes
  • Slechte adem en acne rondom de mond
  • Zwelling/opgeblazen gevoel in de onderbuik
  • Oedeem
  • Constipatie of luie darmen
  • Pijnlijke + gezwollen borsten met cyclus
  • Ochtendstijfheid/zwaar gevoel
  • Jeuk van de huid
  • Spataders
  • Oorsuizen en oor-knallen
  • Hoofdpijn/Brainfog/Migraine

Ervaar jij een van deze klachten?

Klik hier voor meer info over de algehele lymfestelsel reiniging die ik inzet bij mijn cliënten.